Friday 21 October 2011

Be yourself vs don't be yourself

Bismillahirrahmanirrahim....

Assalamualaikum..huhu..tajuk ue cam dalam bahasa Inggeris un???cam akma yg nak menulis ni pandai sgt la nak guna B.I ue..:)..kejap lg makin merapu nanti bercerita kalau guna B.I nie..ok..siapa yang rasa jadi diri sendiri tu lebih aman..lebih tenang..mesti la ada kan..hatta akma sendiri pun selalu fikir macamtu..:)..sampai kadang2 bila ada kawan yg menegur tentang penampilan akma..dr segi baju ke tudung ke..akma jadi tak selesa..dalam hati mesti akan cakap.."I'm just want to be myself"..so apa yg kawan tegur..akma x kan layan..tp...akma mula sedar kesilapan akma kat situ..akma silap dalam menterjemahkan kata2.."Be Yourself"..ok..maksud sebenarnya macam ni..." Anda tidak boleh jadi seperti mereka, anda boleh ambil mereka sebagai contoh, tetapi perlu ubah dengan stail tersendiri. Inilah yang dimaksudkan dengan ‘be yourself’!"
ok..kalau anda seorang pelajar yg berjaya..memang selalu la dapat pointer yg cemerlang time exam..pastu anda berpegang teguh dengan kata2.."Be Yourself"..tu memang bagus la..Tapi bagaimana pula jika anda seorang kaki rempit, perompak atau pemalas?? Apabila orang cakap, “bila kau nak berubah?’, anda menjawab dengan penuh gah, “Buat apa nak berubah? Inilah aku! Inilah diri aku yang sebenar, aku peduli apa orang nak cakap apa pun! THIS IS ME! MY SELF! I WANT TO BE MY SELF!..hah..kat sini la silapnya!!..anda berpegang teguh dengan perinsip tersebut sehingga anda tidak mahu berubah menjadi yg lebih baik..pernah x dengar 1 ayat ni.."hari ini biarlah lebih baik dari semalam..dan hari esok,lebih baik dari hari ini"..ok..ape maksud ayat ni??sebenarnya maksud ayat ni senang je..setiap hari kita kene berubah menjadi lebih baik dari hari semalam.. Tidak kira kita mengungkapkan kata-kata untuk ‘Jadi Diri Sendiri’ atau ‘Jangan Jadi Diri Sendiri’ macam yang akma tulis di atas, ia hanyalah kenyataan yang tidak membawa apa-apa makna. Kenapa? Kerana kita sememangnya diri kita sendiri yang tak akan berubah! Semua orang tahu perkara ini. Yang berubah adalah sikap, ilmu, kepercayaan, nilai, agama dan sebagainya.






pssst:kawan2..saya cuba untuk menjadi lebih baik..bukan saya x mencuba langsung k..cume saya perlukan masa dan kekuatan supaya bila saya berubah..saya akan istiqamah ngan perubahan tu..:)..sayang kawan2 yg selalu menegur kesilapan saya..:)..

No comments:

Post a Comment